Lead-bedrijven drijven prijzen op - 31.01.2017
Door als tussenpersoon klussen te verkopen, wordt de prijs voor de eindklant onnodig hoog.Zomerhitte: hoe goed is Nederland voorbereid? - 08.08.2016
Nederlandse werknemers ondervinden veel hinder van de warme zomermaanden. Bijna de helft (44%) van het Nederlanders met een kantoorbaan vindt het te warm op de werkplek.Onrust in de elektrabranche - 27.06.2016
Installateurs van cv-ketels en elektrische installaties leveren op grote schaal prutswerk afLead-bedrijven drijven prijzen op

20 januari 2017
In een uitzending van het Vara-programma Rambam werd donderdagavond getoond hoe slimme lead-generatie-bedrijven de prijzen van loodgieters opdrijven. Door als tussenpersoon klussen te verkopen, wordt de prijs voor de eindklant onnodig hoog.
Zoekmachine leads
De werkwijze van de lead-generatie websites is vrij simpel: met verschillende websites weten zij hoog in de Google-zoekresultaten te scoren. Met termen als “WC verstopt 24/7” verzamelen ze klanten die acute problemen hebben, zoals bijvoorbeeld met een verstopt toilet. Nadat een klant belt om zijn wc te laten ontstoppen, wordt de opdracht verkocht aan een aangesloten loodgieter voor een bedrag tussen de 50 en 150 euro. In de uitzending van Ramban vertelt een van de tussenpersonen over zijn werkwijze: “Het kost heel veel geld (om hoog in Google te scoren, red). We hebben zoveel websites, wel 30 of 40 met namen als ‘24/7-loodgieters’ of ‘loodgieterspoedservice.nl’ dat je het af en toe zelf niet meer weet.” De prijzen waarvoor de klussen verkocht worden variëren afhankelijk van de klus en het tijdstip waarop gebeld wordt.
Niet alleen verstoppingen
Uit een korte rondgang van Technische Unie wordt duidelijk dat deze praktijken zich niet beperken tot verstoppingen. Het blijkt dat dergelijke lead-generatie websites onder meer actief zijn op het gebied van lekkages en cv-installaties. Daarnaast lijkt het erop dat ook andere beroepsgroepen, zoals elektriciens of slotenmakers, te maken hebben met dergelijke tussenhandelaren voor klussen.
Wees transparant en betrouwbaar
De werkwijze van de lead-generatie-websites mag misschien schimmig zijn, er worden geen regels overtreden. Zolang zzp-ers ervoor kiezen met dit soort partijen samen te werken, blijft het voor de tussenpersonen de moeite waard. Het advies aan loodgieters (en andere zpp’ers) die liever hun eigen klanten ‘binnenhalen’ is om transparant over kosten en prijzen te zijn en betrouwbaar te zijn. Ook een lidmaatschap van een branchevereniging helpt hierbij. Op Thuiscomfort.nl verschenen zeven tips voor het online vinden van een betrouwbare vakman.
Bron: Technische Unie